Ta strona korzysta z plików cookies, zgodnie z Polityką Cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na działanie plików cookies, w zakresie zgodnym z bieżącymi ustawieniami Twojej przeglądarki internetowej. Kliknij przycisk "Polityka cookies" aby zapoznać się z jej treścią lub przycisk "Zamknij" aby ta informacja nie pojawiała się więcej.

Porady

Źle wykonane meble lub niedokończone prace – co zrobić?

  •  Publikacja 05 września 2024 roku

Jeśli uważasz, że wykonawca źle wykonał meble to zanim zdecydujesz się na kosztowe i długotrwałe postępowanie sądowe proponujemy wykonać kilka kroków aby zaoszczędzić czas oraz pieniądze.

Przede wszystkim umowa oraz projekt

W przypadku gdy zlecamy wykonawcy wykonanie mebli na wymiar lub inaczej mówiąc mebli na indywidualne zamówienie to powinnyśmy z wykonawca uzgodnić i potwierdzić kilka podstawowych kwestii. Po pierwsze koniecznie powinniśmy posiadać projekt, który zawiera podstawowe informacje o wymiarach, rozkładzie elementów we wnętrzu, materiałach, które zostaną użyte oraz kolorystyce. Ponadto projekt powinien zawierać lokalizację przyłączy jeśli są konieczne do wykonania kompletnej zabudowy – na przykład w przypadku zabudowy meblowej w kuchni istotny jest rozkład przyłączy koniecznych do podłączenia zmywarki do naczyń, pochłaniacza, zlewozmywaka, chłodziarko-zamrażalki, piekarnika, płyty gazowej lub elektrycznej oraz oświetlania. Dotyczy to zarówno przyłączy elektrycznych, wodno-kanalizacyjnych, wentylacji czy przyłączy gazowych.

Umowa jest również kluczowa zanim wykonawca przystąpi do wykonania prac. W umowie powinny być zawarte przede wszystkim informacje o wartości zamówienia czyli cenie za jaką wykonawca podejmie się wykonania oraz instalacji wyrobu, zakresie prac jakie zostaną wykonane przez wykonawcę włącznie z instalacją i podłączeniem poszczególnych elementów zabudowy oraz o terminie zakończenia wykonania i instalacji wyrobu.

Pamiętajmy również, iż jeśli zawarliśmy umowę czy też ustalaliśmy przed i w trakcie wykonywania prac przez wykonawcę różne kwestie i aspekty dotyczące zlecenia na przykład komunikując się z wykonawca drogą elektroniczną lub inną formą pisemną to ta korespondencja również może stanowić podstawę do roszczeń natomiast zalecamy jednak aby posiadać potwierdzony przez obie strony (wykonawcę i zamawiającego) projekt oraz umowę. Po zakończeniu zlecenia powinniśmy wykonawcę poprosić o sporządzenie protokołu zakończenia prac. Protokół powinien być również potwierdzony przez obie strony.


Ustawa o prawach konsumenta oraz Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów

Pamiętajmy, że w przypadku gdy zlecamy wykonanie prac jako Konsumenci to zarówno wykonawcę jaki i zleceniodawcę obowiązują regulacje z zakresu ustawy o prawach konsumenta oraz ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Aktualny tekst ustaw regulujących kwestie reklamacji oraz inne kwestie związane z ochroną interesów konsumentów można znaleźć na stronach sejmu RP (isap.sejm.gov.pl).

Instrukcja użytkowania

Wykonawca po zakończeniu prac czyli stwierdzeniu, iż wykonał wszystkie uzgodnione prace, musi przekazać zamawiającemu instrukcję użytkowania, codziennej pielęgnacji oraz konserwacji. Jeśli tego nie uczyni to wówczas stanowi to istotne pominięcie generujące przejęcie przez wykonawcę odpowiedzialności za nieprawidłowe użytkowanie mebli.

Reklamacja

Zarówno na etapie realizacji zlecenia oraz po zakończeniu realizacji zlecenia jeśli realizacja zlecenia odbiega od założeń zawartych w projekcie lub umowie to na każdym z tych etapów możemy zgłaszać wykonawcy nasze uwagi lub jeśli to konieczne złożyć formalną reklamację. Reklamację możemy składać zarówno w formie pisemnej jak i elektronicznej. Oczywiście zanim złożymy formalną reklamację powinniśmy spróbować uzgodnić z wykonawcą możliwość usunięcia ewentualnych zgłoszonych mankamentów, ale jeśli nie odniesie to skutku to wówczas należy złożyć formalną reklamację. W reklamacji powinniśmy w sposób przejrzysty przedstawić czego reklamacja dotyczy oraz jeśli to konieczne wskazać wartość roszczenia. Wartość roszczenia wskazujemy na przykład gdy wykonawca podczas realizacji prac montażowych uszkodził elementy zabudowy lub inne elementy nie stanowiące przedmiotu zamówienia, a znajdujące się w miejscu realizacji (na przykład uszkodzona została podłoga lub ściany w pomieszczeniu).


Co zrobić jeśli po złożeniu reklamacji wykonawca nie wyraża chęci poprawienia lub usunięcia zgłoszonego mankamentu lub innego problemu? Cóż w takim wypadku możemy wysłać do wykonawcy pismo z wezwaniem do usunięcia wad lub skorzystać z pomocy Rzecznika Konsumentów lub pomocy Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej. Obie instytucje Państwowe mają szereg uprawnień, które umożliwiają im wystąpienie do wykonawcy, który najczęściej jest przedsiębiorca z żądaniem przesłania wyjaśnień. Na tym etapie można też skontaktować się z kancelarią prawną.

Ponadto na tym etapie pomocna może być również konsultacja techniczna, którą wykona rzeczoznawca gdyż na podstawie konsultacji technicznej zarówno kancelaria prawna jak i instytucja Państwowa do której zgłosimy się o pomoc będzie mogła ustalić kolejne kroki w danej sprawie. Konsultacja techniczna może również zostać wysłana do wykonawcy jako dodatkowe wsparcie w procesie mediacji z wykonawcą. Należy oczywiście pamiętać, iż konsultacja techniczna nie jest opinią techniczną, gdyż opinia techniczna może być wykonana po stwierdzeniu przez rzeczoznawcę, iż wady wyrobów mogą nosić znamiona wad istotnych oraz po dokonaniu oględzin w miejscu instalacji wyrobów. Jeśli zaistnieje taka konieczność to kolejny krokiem może być zlecenie wykonania oględzin w miejscu instalacji wyrobów, a następnie zlecenie wykonania opinii technicznej. Opinia techniczna może stanowić podstawę do złożenia wniosku do sądu, ale o tym najczęściej decyduje kancelaria prawna prowadzą daną sprawę.


Na etapie postępowania sądowego, sąd prowadzący postępowanie może powołać niezależnego biegłego sądowego, który dokona niezależnej oceny wyrobów, która to ocena będzie stanowiła podstawę do wydania wyroku przez sąd. Biegły sądowy może również w szczególnie trudnych przypadkach zwrócić się do instytucji badawczych celem zbadania materiałów lub ich części jeśli uzna, iż jest to konieczne do wykonania oceny wyrobów. Należy pamiętać, iż wszelkie koszty sądowe w tym koszty opinii biegłego sądowego oraz koszty ewentualnego badania materiałów będzie musiała pokryć strona, która sprawę przegra. Oczywiście sąd w tej sprawie może wydać inne postanowienie.

Pamiętajmy, iż na każdym etapie sprawy, również gdy sprawa trafiła do sądu możliwe są mediacje między stronami sporu. Starajmy się zawsze próbować doprowadzić do ugody, która może nie być w pełni satysfakcjonująca dla obu stron, ale z pewnością będzie ścieżką szybszą i dzięki temu unikniemy kosztownego i długotrwałego postępowania sądowego lub jeśli postępowanie sądowe jest w toku to może ono zostać zakończone w drodze mediacji.

Zobacz wszystkie   Potrzebujesz wsparcia? Napisz do nas!

Rzeczoznawca Meble

Uważasz, że dostarczono Ci meble obarczone wadami? Wyślij do nas zgłoszenie! Twoją sprawą zajmie się specjalista, który jest Rzeczoznawcą do spraw mebli z uprawnieniami Biegłego Sądowego. Rzeczoznawca wykona dla Ciebie konsultacje techniczne lub opinię techniczną.

Godziny pracy

Poniedziałek - piątek: 9-16
Sobota: nieczynne
Niedziela: nieczynne
Wszelkie prawa zastrzeżone.   Polityka cookies   Polityka prywatności   Regulamin
Realizacja serwisu BSCG sp. z o.o.